Friss bejegyzéseim

  • etana: Néhány egyszerű ötletet én is összeszedtem, amivel védeni lehet a környezetet. Minden kis "porszem... (2012.09.28. 10:32) Környezetvédelem 1.
  • Földing Gyöngyi: @vazze...: Lehet hogy a csajok kérik majd az elérhetőségedet:) (2012.09.02. 16:09) A tökéletes férfi
  • zZz: @Sadist: igen vazze, vannak benne táncelemek, mert táncnak álcázták, hogy a rabszolgák urainak ne ... (2012.09.01. 11:29) Oktatás, ahogy én nem szeretem
  • Brain Storming: Ez így mindenről szólt, csak nem a női meg a férfi agyról... ):o) (2012.08.29. 10:07) Női agy, férfi agy
  • Spafun: Remek programokat kínálnak augusztusban és sok helyen még szeptemberben is az élményfürdők is. Szi... (2012.08.20. 10:17) Augusztusi programok

Az értő kommunikáció

2012.06.29. 06:58 | Földing Gyöngyi | Szólj hozzá!

„A kedvesen szóló nyelv az emberi szív mágnese. Ez a lélek kenyere, ez ruházza fel a szavakat jelentéssel, ez a bölcsesség és megértés fényének forrása. / Baháolláh”

 beszélgetés.jpg

A minap az idegesítő kollégáról szóló blog bejegyzésem kapcsán előjött a hatékony kommunikáció fogalma.

Végig gondoltam ismerőseimet, barátaimat, hogy kivel jó kommunikálni. Mi is az a kommunikáció? Mitől is lehet az jó? Mert ugye attól, hogy nekem ez jó volt, még nem biztos hogy Neked is.

Tehát a kommunikáció fogalma:

 „A kommunikáció információcsere az adó és a vevő között. A kommunikáció egy dinamikus kölcsönös folyamat. Az adó, vagy kommunikátor kezdeményezi kommunikációt, így ő lesz a kommunikáció forrása. Ő kódolja az üzenetet, amely a csatornán keresztüljut el a vevőhöz. A vevő vagy befogadó dekódolja az üzenetet Amennyiben válaszol, a vevőből adó lesz, és a folyamat kezdődik elölről.(Forgas, 1989, Csepeli, 1997)”

Tehát az biztos, hogy a kommunikációhoz két ember kell, a kommunnikáció két irányú kell legyen.

Annyi mindent tanítanak az iskolában és annyi fontos dolgot nem. Így a jó kommunikációt sem. Egyszer egy szülő értekezleten magam váltam a pedagógusi rossz kommunikáció (és konfliktus kezelés) áldozatává. Akkor is azon gondolkodtam, hogy ha fiam tanára így kommunikál,  velem egy felnőttel, mit várjak a gyerekemtől. És akkor döbbentem rá, milyen fontos, hogy odafigyeljünk saját kommunikációnkra és arra, hogy megtanítsuk erre a gyermekeinket is. Hát kérem ez életem legnagyobb fája, amibe a fejszém vágtam, mert bizony egy kamaszodó gyerekből kihúzni több mondatot folyamatosan akár, nem egyszerű feladat. De erről majd máskor beszéljünk, most maradjunk a „felnőtt-kommunikációnál”.

Arra is rájöttem, hogy az én kommunikációm miben csapnivalóan rossz.

Először: Ha valakinek, valamit mesélek, ő meg arra mindig tanáccsal válaszol, az teljesen kiborít, akkor is, ha azt tényleg jó szándékkal tette. Ahelyett, hogy kicsit is nyitottam volna a tanácsaira, befejeztem a beszélgetést. Tehát én sem kommunikáltam jól.

Másodszor: Viszont annyira szeretek beszélni, hogy ha azUramaLaci kérdez valamit, amit nem értek (mert nem hallottam rendesen), akkor is válaszolok. Határozottan, konkrétan, aztán megkérdem, hogy mit is kérdezett (mert olyan furán néz rám). De hát ha már a kérdést sem akarom megérteni, milyen kommunikáció lesz ez?

 

Elolvastam jópár tanulmányt a helyes kommunikációról, ezekt próbálom most nektek kicsit befogadhatóvá tenni:

 

Saját példámból adódóan, légy nyitott arra, amit a másik mond! Ne utasítsd el egyből a kommunikációt, ha az nem úgy alakul, ahogy te szeretnéd.  Ugyanis akkor annyira csak a saját mondandónkra koncentrálunk, hogy akár monológot is mondhatnánk, előre közölve, hogy ne szólj közbe!

 

Főleg, ha ellenkező neművel kommunikálsz, soha ne vedd szószerint, amit mondd! Ebből sok félreértés adódhat. Ha figyelünk a testbeszédre, gesztikulációra is, pontosabb információt kaphatunk.

 

Maradj szemkontaktusban! Ha beszélgető társad megtisztel azzal, hogy a szemedbe néz, te se nézegess közben másfelé. Persze nem kell bámulnod egyfolytában a szemébe, de többet nézz rá.

 

Apró bólogatásokkal, közbeszúrt szavakkal (igen, értem, persze) tudod érzékeltetni, hogy követed amit mond.

 

Ne félj kimutatni az érzelmeidet, sokkal belsőségesebb, kiegyensúlyozottab lesz a beszélgetésetek. Persze nem kell az első beszélgetésnél rögtön ölelgetni senkit, de ha mosolyogsz, teszel egy-egy kedves gesztust, vagy mondasz egy-két személyes megjegyzést, szívesebben beszélgetnek veled.

 

Tanúsíts tiszteletet beszélgető társad felé. Véletlen se sértsd meg, vagy hozd kellemetlen helyzetbe. Gondolj rá, ha ugyanez visszafelé történne. Ha te nem tiszteled őt, ő miért tisztelne téged?

 

Ne vágj a mondandójába, csak ha muszáj. Akkor is kérj elnézést, úgy mondd, amit szeretnél. Várd ki, amíg kifejezi amit szeretne. Különösen a dadogós embereknek ne vágj a szavába. Persze nekem is van ismerősöm, aki képes egy lélegzet vétellel beszélni fél órán eresztül. Én ha sikerül időben észrevennem a közeledtét, gyorsan kitalálok egy kérdést, amiról tudunk pár szót váltani, különben a délutánomnak lőttek! A kérdezés bejöhet a szófolyam közben is!

 

Ahhoz hogy azt a válaszd kapd, amire kíváncsi vagy, a megfelelő kérdést kell feltenni. Gyakran leszünk idegesek, hogy a másik fél össze vissza beszél, pedig csak a kérdésünk nem elég egyértelmű. Tehát a „Hát te?” vagy a „Mizujs?” nem kommunikációgerjesztő kérdések. És még valami, a szófukar ember (például kamasz) felé soha ne tegyél fel eldöntedő kérdést. Abból biztos nem lesz kommunikáció.

 

Búcsú - vicc:

Feladó: Vezérigazgató
Címzettek: Területi Igazgatók

Kedves Kollégák!
Pénteken 17 órakor a Haley üstökös olyan közel halad el a Földhöz, hogy szabad szemmel is láthatóvá válik. Ez a rendkívüli látványosság csak 76 évente fordul elő, ezért kérem az Igazgatókat, az alkalmazottakat vezényeljék ki a parkba, ahol én egy kis előadást tartok a jelenséggel kapcsolatban. Esős időben sajnos nem látható, ekkor az alkalmazottak a vállalati büfében gyülekezzenek, ahol egy kis filmet vetítünk nekik az üstökösről.

===========================================

Feladó: Területi Igazgató
Címzett: Főosztályvezetők

Kedves Kollégák!
A Vezérigazgató utasítására pénteken 17 órakor a Haley üstökös fog a park felett feltűnni az égen. Ha esne az eső, gyűjtsék össze a dolgozókat a büfében, ahol lefilmezik ezt a csodálatos jelenséget, amely csak 76 évente fordul elő.

===========================================

Feladó: Főosztályvezető
Címzett: Osztályvezetők

A Vezérigazgató utasítására pénteken 17 órakor a csodálatos Haley üstökös megjelenik a büfében. Ha a parkban esne az eső, a Vezérigazgató új utasítást ad, ami csak 76 évente fordul elő.

===========================================

Feladó: Osztályvezető
Címzett: Csoportvezetők

Pénteken 17 órakor a Vezérigazgató fog feltűnni a büfében a Haley üstökössel, ami csak 76 évente fordul elő. Ha esne az eső, a Vezérigazgató a parkba rendeli az üstököst.

===========================================

Feladó: Csoportvezető
Címzett: Dolgozók

Ha pénteken 17 órakor esne az eső, a csodálatos, 76 éves Bill Halley és az üstökös végigfuvarozza a Vezérigazgatót a parkon át a büfébe.

/Forrás: kecskefeszek.net/

A bejegyzés trackback címe:

https://nok40felett.blog.hu/api/trackback/id/tr724612671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Címkék: kommunikáció
süti beállítások módosítása